Hälsa

Vår medarbetare Virena har utbildat sig till Personlig Tränare, Kostrådgivare och kommer i maj månad läsa den avslutande delen som Hälsoinformatör via The Academy, som är en av Sveriges absolut ledande skolor på området.

Hösten 2015 gjorde Alpklyftan AB ett avstamp och valde att påbörja ett arbete med större fokus på Hälsa både för de anställda och i arbetet med våra klienter. 

Under Hälsokonferensen på Vanns Spa i September 2015 – valde vi att fokusera på de tre benen Fysisk Aktivitet, Kost och Sömn/Vila/Avkoppling. Carl Brummer som var både moderator och föreläsare under konferensen uppehöll sig kring att ”VETA” men gav oss övningar i hur vi skulle börja röra oss mot att ”GÖRA” med vår kunskap. I ämnet kost hade vi Kajsa Asp Jonson och Sömn/Vila/Avkoppling Eva Annerås som båda gav oss handfasta redskap och flera tankeställare.

I samband med Hälsokonferensen presenterades det att Virena Andersson kommer driva arbetet med ”Hälsa som Kultur och Metod” i Alpklyftan AB. Konferensen avslutades med ett ”World Café” där vi samlade in de anställdas önskningar att utveckla inom de tre benen.

Sedan konferensen har vi uppmärksammat flera positiva effekter. Några exempel är kollegor som börjat träna tillsammans på sin fritid, telefonsamtal som avverkas under promenad, raska promenader för att bli mer fokuserade inför skrivarbeten, ungdomar som lagar mat med behandlare och samtal om vad som är bra kost för att orka under dagen.  Frågor och tips till varandra om bra lunchställen, lunchlådor och mellanmål. Behandlare har börjat parkera bilen längre bort för att under ungdomsträffar få lite promenader eller tränat tillsammans och undersökt olika typer av fysiska aktiviteter. Vi har påbörjat ett arbete med att testa olika Appar inom de tre områdena. Där har bland annat en app för mindfullness med självscanning av kroppen i avslappningssyfte varit intressant. För att hålla ämnet levande ställer vi under teamträffar frågor kring hur vi uppmärksammat att kollegor arbetat med temat hälsa, samt hur vi själva fört in det i vårt arbete och vad vi sett för positiva effekter av det.

Just nu håller vi på att planera höstens konferens som bland annat kommer att innehålla en fortsättning på temat ”Hälsa som Kultur och Metod”.

Vi fick mycket positiv respons från Hälsokonferensen där vi satt på bollar istället för stolar. Var 20 minut blåste vi i en visselpipa, hög peppande musik drog igång och vi gjorde övningar i ca 30 sekunder, så som cirkulera runt och köra ”High fot” med så många man hinner, gå runt i armhävningsposition och hälsa på så många som möjligt etc. Dag ett avslutade med ett rafflande träningspass ala ”Gladiatorfys” innan vi avnjöt spa och middag. Dag två startade vi med en ”Walk and talk” där vi gick på två långa led och var femte minut bytte partner och pratade om temat ”Vad skall jag ta med mig hem från konferensen”.

Vi fick mycket positiv respons från Hälsokonferensen där vi satt på bollar istället för stolar. Var 20 minut blåste vi i en visselpipa, hög peppande musik drog igång och vi gjorde övningar i ca 30 sekunder, så som cirkulera runt och köra ”High fot” med så många man hinner, gå runt i armhävningsposition och hälsa på så många som möjligt etc. Dag ett avslutade med ett rafflande träningspass ala ”Gladiatorfys” innan vi avnjöt spa och middag. Dag två startade vi med en ”Walk and talk” där vi gick på två långa led och var femte minut bytte partner och pratade om temat ”Vad skall jag ta med mig hem från konferensen”.

Här har vi ett exempel på matlagning vid ungdomsträffar. Fokus att äta fisk, ägg, rotfrukter, grönsaker, baljväxter och bär. Samtal om vikten av att äta näringsrik mat för att orka dagen.

Här har vi ett exempel på matlagning vid ungdomsträffar. Fokus att äta fisk, ägg, rotfrukter, grönsaker, baljväxter och bär. Samtal om vikten av att äta näringsrik mat för att orka dagen.